Κυριακή 13 Ιουλίου 2008

Η μουσική των σπηλαίων

Η μουσική των σπηλαίων
PATHFINDER
http://news.pathfinder.gr/periscopio/cave-music.html
Παρασκευή 11:16, ανανέωση: χτές 12:35
Νέα έρευνα αποκαλύπτει την αγάπη των αρχαίων προγόνων μας για τη μουσική αφού, όπως αποδεικνύεται, εξέφραζαν τις καλλιτεχνικές τους ανησυχίες μέσα από τοιχογραφίες που συνόδευαν πάντα με μουσική και τραγούδι.
Μελετώντας τις πιο διάσημες σπηλιές της Γαλλίας, οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι τα τμήματα με τις περισσότερες τοιχογραφίες ήταν εκείνα που διέθεταν καλύτερη ακουστική χώρου. Πιο συγκεκριμένα, η διαμόρφωση των τοίχων βοηθούσε στην αναπαραγωγή ήχων που μιμούνταν τα ζώα.
Οι άνθρωποι της Ανώτερης Παλαιολιθικής περιόδου, διέθεταν ακοή που είχε ρυθμιστεί ώστε να αναγνωρίζουν ήχους σε συγκεκριμένα τμήματα της σπηλιάς και επέλεγαν να εκφράζουν εκεί τις καλλιτεχνικές τους ανησυχίες, ως ένα είδος οριοθέτησης ή μουσικής τελετουργίας, σχολιάζει ο ερευνητής Iegor Reznikoff, ειδικός στην αρχαία μουσική από το Πανεπιστήμιο της Ναντέρ-Παρί Χ (D.EU.G. Ιστορίας της Τέχνης).
Ο Reznikoff θα παρουσιάσει τα αποτελέσματα της έρευνας του στην επερχόμενη συνάντηση της Ακουστικής Εταιρείας της Αμερικής στο Παρίσι.
Ηχοεντοπισμός
Οι άνθρωποι που ζούσαν στην Ευρώπη κατά τη διάρκεια της Ανώτερης Παλαιολιθικής περιόδου, 10.000 έως 40.000 χρόνια πριν, ξόδευαν αρκετό χρόνο μέσα στις σπηλιές. «Ήταν κυνηγοί σε αντίξοες συνθήκες,» αναφέρει ο Reznikoff.
Με λιγοστό φως από μια δάδα, η οποία δεν μπορούσε να μεταφερθεί μέσω στενών περασμάτων, οι αρχαίοι κυνηγοί έπρεπε να χρησιμοποιούν τις φωνές τους όπως ακριβώς ένα σόναρ για να εξερευνήσουν τις νέες σπηλιές.
«Όταν βρίσκεται κανείς σε μια σπηλιά υπό αυτές τις συνθήκες, είναι αδύνατο να καταφέρει να δει έστω και μερικά μέτρα παραπέρα μέσα στο σκοτάδι,» σχολιάζει ο Reznikoff προσθέτοντας ότι «εφόσον ο ήχος διαθέτει μεγαλύτερο βεληνεκές από το φως, ειδικά σε ασυνήθιστο περιβάλλον, ο μόνος πιθανός και ασφαλής τρόπος για εξερεύνηση μπορεί να γίνει μέσω του ήχου.»
Όταν εκκένωσαν τις σπηλιές τους, πολλοί άνθρωποι της Παλαιολιθικής εποχής άφησαν πίσω τους τεράστια κληρονομιά. Ένα περίφημο παράδειγμα είναι τα σπήλαια στο Lascaux της Γαλλίας, που περιέχουν εκατοντάδες απεικονίσεις ζώων στους τοίχους τους.
Οι δοκιμές
Οι τοιχογραφίες ήταν μέρος ενός τελετουργικού συστήματος, όπως οι παλιότερες θρησκευτικές πεποιθήσεις, που ακολουθούσαν οι άνθρωποι της Παλαιολιθικής περιόδου, στο οποίο συμπεριλαμβάνονταν η μουσική και το τραγούδι, όπως επιβεβαιώνει ο Reznikoff, τονίζοντας πως μέσα σε πολλές σπηλιές βρέθηκαν σφυρίχτρες και φλάουτα. Αυτό που δεν ήξεραν έως σήμερα οι αρχαιολόγοι ήταν ότι οι τοιχογραφίες και η μουσική συνδέονταν.
Ο Reznikoff και η ομάδα του χρησιμοποίησαν τον ηχητικό συντονισμό για να μελετήσουν την ακουστική σε σπηλιές σε όλη τη Γαλλία.
Ένας ειδικός μουσικός στάλθηκε μέσα στις σπηλιές για να δοκιμάσει διαφορετικούς ήχους και κλίμακες σε διάφορες τοποθεσίες. Τα τμήματα υψηλότερης αντήχησης, όπου ο ήχος ήταν περισσότερο ενισχυμένος και ξεκάθαρος, μελετήθηκαν για κάθε περιοχή και αργότερα απεικονίστηκαν σε ένα χάρτη. Η πλειοψηφία των τοιχογραφιών, πάνω από το 90% σε ορισμένες περισσότερες περιπτώσεις, βρίσκονταν ακριβώς ή πολύ κοντά σε σημεία όπου η ακουστική ήταν καλύτερη.
Ήχος και εικόνα
Λόγω του ότι οι άνθρωποι της Παλαιολιθικής περιόδου διέθεταν μια βαθιά σχέση με τις ιδιότητες της μελωδίας, που τους βοηθούσαν να περιηγούνται μέσα στις σπηλιές, απολάμβαναν τη μοναδική ακουστική των σπηλαίων, τραγουδώντας και ζωγραφίζοντας.
Για ποιο λόγο οι φυλές της Παλαιολιθικής εποχής προτιμούσαν εκείνες τις περιοχές για να ζωγραφίσουν, εάν δεν τραγουδούσαν ή παρήγαγαν κάποιους ήχους ως ένα είδος τελετουργίας συσχετιζόμενο με τις τοιχογραφίες;
Παρόλα αυτά το φαινόμενο δεν περιορίζεται στο εσωτερικό των σπηλαίων. Έχουν ήδη πραγματοποιηθεί μελέτες σε εξωτερικά τμήματα περιοχών που χρονολογούνται από την Παλαιολιθική εποχή, τόσο στη Γαλλία όσο και στη Φιλανδία και τα αποτελέσματα αποδεικνύουν επίσης τον ισχυρό δεσμό ήχου-ζωγραφικής.
LiveScience

Δεν υπάρχουν σχόλια: