Πέμπτη 28 Ιουλίου 2011

Ψώνια με «ψυχολογία κρίσης»


Ψώνια με «ψυχολογία κρίσης»
http://www.tovima.gr/society/article/?aid=412897 
Λάθος αγορές και άδειες τσέπες αφήνει το shopping με κακή διάθεση
Ψώνια με «ψυχολογία κρίσης»



εκτύπωση 
Αθήνα

Παρά τις εκπτώσεις που θα έκαναν ευτυχισμένο και τον πιο αμετανόητο καταναλωτή, μια βόλτα για ψώνια με «ψυχολογία κρίσης» δεν είναι πια τόσο ανέμελη. Η διάθεσή μας δεν ανεβαίνει τελικά, ούτε με shopping therapy;
Ψώνια και κακή διάθεση δεν πάνε μαζί. Οσοι κάνουν τα ψώνια τους χαρούμενοι, ξέρουν τι θέλουν και κάνουν τις καλύτερες επιλογές. Ενώ όσοι έχουν αρνητική διάθεση, τελικά δεν αντλούν την ικανοποίηση που θα ήθελαν από τις επιλογές τους, σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύθηκε στην Journal of Consumer Research.
«Οι επιλογές μας αντανακλούν τη θετική ή αρνητική μας διάθεση», λέει η κυρία Βασιλική Βενέτη, Κλινική Ψυχολόγος - Ψυχοθεραπεύτρια. Οταν λοιπόν, είμαστε μέσα στην απογοήτευση, το άγχος ή τη στεναχώρια, συνήθως αγοράζουμε πράγματα που μετά δεν θέλουμε ούτε να βλέπουμε. Τα καταχωνιάζουμε στην ντουλάπα, τα αφήνουμε μέσα στις τσάντες, τα κρύβουμε στο πατάρι για να μην αναβιώσουμε αυτό το αρνητικό συναίσθημα.Και μπορεί να μας κοστίσει πολύ ακριβά.
Αν η ευχαρίστηση που αναζητούμε δεν έρχεται με το πρώτο ζευγάρι παπούτσια, παίρνουμε δεύτερο, μπαίνουμε και σε ένα μαγαζί με ρούχα και τελικά καταλήγουμε με άδειες τσέπες. Αυτό οφείλεται στη βασική συναισθηματική μας αντίδραση απέναντι στην κακή διάθεση. Δεν είναι άλλη από το άγχος εξαιτίας του οποίου αδυνατούμε να σκεφτούμε ορθολογικά.

Shopping therapy: Μύθος ή πραγματικότητα

«Πάντα χρησιμοποιούσα μια βόλτα στα μαγαζιά σαν ψυχοθεραπεία»
λέει η κυρία Θεανώ Στρατάκη, ιδιωτική υπάλληλος. «Ακόμα κι αν έπαιρνα ένα κοκαλάκι για τα μαλλιά, άνοιγε το μάτι μου βλέποντας βιτρίνες και κόσμο να πηγαινοέρχεται», σημειώνει. Τι κάνει όμως, τώρα που έχει μπει σε «ψυχολογία κρίσης»; Αποφεύγει τη βόλτα στα μαγαζιά γιατί φοβάται ότι θα παρασυρθεί να ξοδέψει χρήματα, που ίσως αύριο της είναι απαραίτητα.

Στην πραγματικότητα, όταν είμαστε αντιμέτωποι με την οικονομική ανασφάλεια ακόμη και μια βόλτα στα μαγαζιά, μπορεί να αποδειχθεί ταλαιπωρία. «Βλέπουμε αγαθά που επιθυμούμε, οι εκπτώσεις είναι συμφέρουσες και όμως, δεν μπορούμε να τα αποκτήσουμε. Τότε, ακόμη και μια βόλτα μπορεί να αποδειχθεί καταστροφική για την ψυχολογία μας», τονίζει η κυρία Βενέτη.

Αυτό εξαρτάται βεβαίως, όπως επισημαίνει, από την προσωπικότητα του κάθε ανθρώπου και τις πηγές από όπου έχει μάθει να αντλεί ικανοποίηση. Για κάποιους ένα μικρό τετράδιο μπορεί να γίνει το επιστέγασμα μιας ευχάριστης βόλτας στις βιτρίνες.

Ενώ άλλοι όσο περισσότερες σακούλες κρατούν γυρίζοντας σπίτι, τόσο πιο χαρούμενοι αισθάνονται.
«Αν λοιπόν είμαστε φύσει αισιόδοξοι και ψύχραιμοι και αντλούμε ευχαρίστηση από μικρά πράγματα, τότε ναι! Μια βόλτα στις βιτρίνες θα ανεβάσει τη διάθεσή μας, ειδικά αν έχουμε μαζί μας καλούς φίλους» επισημαίνει η κυρία Βενέτη. Σε τέτοιες περιόδους, θα πρέπει να μάθουμε ξανά ότι η ουσιαστική ευχαρίστηση έρχεται από συναισθηματικές και ψυχικές καταστάσεις.

Δεν υπάρχουν σχόλια: