Παρασκευή 9 Ιουλίου 2010

Oλα τα παιδιά της Γης στο διαδίκτυο

Αποψη

Oλα τα παιδιά της Γης στο διαδίκτυο

NAFTEMPORIKI.GR Πέμπτη, 8 Ιουλίου 2010 05:45
Του Τζέφρι Ντ. Σακς
ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ – Δεν κατορθώνει κάθε μέρα κάποιος να ενώσει δύο μεγάλα ονόματα για την προώθηση μιας παγκόσμιας τεχνολογικής εξέλιξης. Το Connect to Learn (www.connecttolearn.org), όμως, το έκανε πραγματικότητα.
Πρόκειται για μια νέα πρωτοβουλία διεθνούς εμβέλειας που σκοπό έχει να διασφαλίσει την πρόσβαση όλων των παιδιών του κόσμου τουλάχιστον στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Ο κολοσσός των τηλεπικοινωνιών Ericsson και η τραγουδίστρια της ποπ Μαντόνα ενώνουν τις δυνάμεις τους ώστε παιδιά από όλα τα μέρη της γης να πηγαίνουν σχολείο και να επικοινωνούν μεταξύ τους μέσω ασύρματου ευρυζωνικού δικτύου. Συμμέτοχος σε αυτή την προσπάθεια είμαι και εγώ, μαζί με τους συναδέλφους μου από το Ινστιτούτο Γης και τη Συμμαχία «Υπόσχεση της Χιλιετίας» (Millennium Promise Alliance). Δεν θα μπορούσε να υπάρξει μεγαλύτερο ρίσκο, ούτε πιο ενδιαφέρουσες προοπτικές.
Αναμφίβολα, η επανάσταση στις Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ/ ICT) αποτελεί, σήμερα, το μοναδικό ισχυρό παράγοντα οικονομικής ανάπτυξης στον κόσμο. Δεν βλέπουμε μόνο στη Νέα Υόρκη, τη Σαγκάη, ή το Παρίσι κάθε περαστικό με ένα κινητό τηλέφωνο στο χέρι. Στη σημερινή εποχή, βλέπουμε οδηγούς ταξί του Ναϊρόμπι και καμηλιέρηδες της Βόρειας Κένυας με κινητά τηλέφωνα. Υπάρχουν πλέον 4,6 δισεκατομμύρια συνδρομητές κινητής τηλεφωνίας ενώ ο αριθμός τους συνεχίζει να αυξάνεται. Υπολογίζεται ότι μόνο στην υποσαχάρια Αφρική οι συνδρομητές ανέρχονται στα 250 εκατομμύρια.
Η διάδοση της τεχνολογίας 3G ( ή 4G) παρέχει τη δυνατότητα πραγματοποίησης ενός μεγάλου επιτεύγματος στο χώρο της εκπαίδευσης. Ξαφνικά, ακόμα και απομακρυσμένα σχολεία θα μπορούν να συνδέονται με το Διαδίκτυο καθώς και με άλλα σχολεία μέσω φωτοβολταϊκών πλαισίων, υπολογιστών χαμηλού κόστους, και ασύρματης πρόσβασης. Ένα σχολείο που δεν διέθετε ούτε το στοιχειώδες εκπαιδευτικό υλικό, θα έχει ξαφνικά πρόσβαση στην ίδια παγκόσμια αποθήκη πληροφοριών με οποιοδήποτε άλλο σχολείο στον κόσμο.
Όταν συμβαίνει κάτι τέτοιο, τα αποτελέσματα είναι εντυπωσιακά. Μερικά λεπτά μετά τη σύνδεσή τους στο Διαδίκτυο, τα παιδιά μιας αγροτικής κοινότητας στη βορειανατολική Κένυα διάβαζαν πληροφορίες για την ίδια την κοινότητά τους ως μέλη του Προγράμματος «Χωριά της Χιλιετίας» σε όλα τα μέρη της Αφρικής. Σε κοινότητες με χαμηλά ποσοστά σχολικής παρακολούθησης, παρατηρήθηκε μεγάλη συρροή μαθητών καθώς οι παρεμβάσεις χαμηλού κόστους, όπως η σύνδεση στο Διαδίκτυο, τα σχολικά γεύματα, και η παροχή πόσιμου νερού, οδήγησαν σε ραγδαία βελτίωση της ποιότητας, της αποδοτικότητας και της ελκυστικότητας του σχολείου προς μαθητές και γονείς.
Με τη συγκρατημένη προκαταβολική χρηματοδότηση, οι φτωχές και παραδοσιακές αγροτικές κοινότητες που δεν είχαν σκεφτεί να μορφώσουν τα κορίτσια, κατανοούν ξαφνικά πόσο σημαντική είναι για την κοινότητα τόσο η μόρφωση των αγοριών όσο και των κοριτσιών. Επισκέφθηκα πρόσφατα μαζί με τον υπουργό Υγείας της Αιθιοπίας ένα Χωριό της Χιλιετίας στη χώρα του, όπου ένας κάτοικος μου εξήγησε πώς είχε αποφασίσει να παραμείνει η κόρη του στο σχολείο παρά να την παντρέψει σε ηλικία 12 ετών με το γιο ενός γείτονα. «Ρώτησα την κόρη μου τι ήθελε να κάνει», είπε ο πατέρας, «και εκείνη μου απάντησε ότι θέλει να μείνει στο σχολείο, γι’ αυτό και συνεχίζει να παρακολουθεί τα μαθήματα.»
Ο υπουργός Υγείας στράφηκε προς το μέρος μου και μου είπε ότι ποτέ άλλοτε δεν είχε ακούσει ένα τέτοιο διάλογο σε εκείνα τα μέρη: ο πατέρας όχι μόνο ρωτούσε την κόρη του, αλλά αποδεχόταν με χαρά την απόφασή της! Παρόμοιες αλματώδεις αλλαγές συμβαίνουν σε ολόκληρη την Αφρική. Αν το επιτρέπουν τα πενιχρά τους μέσα, οι φτωχές κοινότητες επικροτούν την προοπτική μιας ταχείας ενίσχυσης της εκπαίδευσης των κοριτσιών.
Μια ηλιόλουστη ημέρα στο Μαλάουι, πριν από λίγο καιρό, η Μαντόνα και ο διευθύνων σύμβουλος της Ericsson Χανς Βέστμπεργκ, παρευρέθηκαν στην τελετή θεμελίωσης ενός νέου σχολείου θηλέων και εγκαινίασαν τη καινούργια παγκόσμια πρωτοβουλία για την εκπαίδευση. Οι πύργοι κινητής τηλεφωνίας που θα συνδέσουν το σχολείο με τον υπόλοιπο κόσμο ήταν παραταγμένοι σε απόσταση περίπου τεσσάρων χιλιομέτρων προς δύο κατευθύνσεις του ορίζοντα.. Η προσπάθεια αυτή βρήκε ανταπόκριση από την εθνική κυβέρνηση και ο υπουργός Παιδείας δεσμεύτηκε να προαγάγει, όσο πιο γρήγορα του επέτρεπαν τα διαθέσιμα μέσα, την εκπαίδευση σε εθνικό επίπεδο.
Η παγκόσμια δευτεροβάθμια εκπαίδευση, κυρίως για τα κορίτσια, μεταμορφώνει τις κοινωνίες που επιχειρούν να ξεφύγουν από τη φτώχεια αφού η εκπαίδευση αλλάζει τη δημογραφική δυναμική μιας χώρας. Στα πιο φτωχά μέρη του πλανήτη, τα κορίτσια εξακολουθούν να μην έχουν πρόσβαση στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση με αποτέλεσμα να παντρεύονται σε μικρή ηλικία και να αποκτούν κατά μέσο όρο 6 με 8 παιδιά. Εκείνα που παραμένουν στο σχολείο καταλήγουν να παντρευτούν πολύ αργότερα, ίσως στα είκοσι με είκοσι πέντε τους χρόνια, να συμμετάσχουν στο εργατικό δυναμικό, και να αποκτήσουν 2 με 3 παιδιά.
Η αλληλεπίδραση μεταξύ εκούσιας μείωσης της γεννητικότητας και πτώσης του δείκτη φτώχειας είναι βαθιά και γρήγορη. Όταν οι φτωχές οικογένειες έχουν λιγότερα παιδιά, μπορούν να επενδύσουν περισσότερα στην υγεία, τη διατροφή και τη μόρφωση του κάθε παιδιού. Οι μητέρες μπορούν να παραμείνουν περισσότερο χρόνο στην αγορά εργασίας υπερπηδώντας τα μακροχρόνια εμπόδια της ανισότητας των φύλων. Επίσης, η μειωμένη πληθυσμιακή ανάπτυξη συνεπάγεται λιγότερη εκμετάλλευση της γης, του νερού, και της βιοποικιλότητας. Με λίγα λόγια, οι σχέσεις μεταξύ εκπαίδευσης και μειωμένης γεννητικότητας, γρηγορότερης ανάπτυξης της οικονομίας και λιγότερης υποβάθμισης του περιβάλλοντος είναι τόσο ισχυρές και προφανείς που δεν μπορούν να αγνοηθούν.
Συνδέοντας παιδιά από όλο τον κόσμο μεταξύ τους μέσω κοινών διαδικτυακών προγραμμάτων εκπαίδευσης, και διευκολύνοντας τα «κοινωνικά δίκτυα»των παιδιών από όλο τον κόσμο σε μικρή ηλικία, δημιουργούνται σημαντικά εκπαιδευτικά οφέλη. Με την πρόσφατη έναρξη ενός προγράμματος «από σχολείο σε σχολείο» το οποίο συνέδεε δύο δημοτικά σχολεία, το ένα στις Ηνωμένες Πολιτείες και το άλλο στην Κένυα, οι μαθητές είχαν τη δυνατότητα να μοιραστούν μια «μεγαλόφωνη ανάγνωση» παρ’ όλο που τους χώριζαν περίπου 13.000 χιλιόμετρα ενώ, στη συνέχεια, συνειδητοποίησαν έκπληκτοι και περίχαροι ότι μπορούσαν να μοιραστούν μια ιστορία με παιδιά από άλλα μέρη του κόσμου. Το Κολέγιο Καθηγητών (Teachers College) στο πανεπιστήμιο της Κολούμπια θα παρακολουθεί με προσοχή αυτό το διασχολικό πρόγραμμα, με τυπικές μεθόδους ελέγχου, για να αξιολογήσει τις σχολικές εμπειρίες σε σχέση με τη διευρυμένη γνωστική και συμπεριφορική μάθηση.
Σύμφωνα με παρούσες εκτιμήσεις, περίπου 300 εκατομμύρια παιδιά σχολικής ηλικίας σε όλο τον κόσμο στερούνται την ευκαιρία να ολοκληρώσουν τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, κυρίως για οικονομικούς λόγους. Το εκπαιδευτικό έλλειμμα που απειλεί το μέλλον αυτών των παιδιών και των κοινωνιών τους, μπορεί τώρα να εξαλειφθεί με χαμηλό κόστος. Ο συνδυασμός ενός Παγκόσμιου Ταμείου για την Εκπαίδευση (Global Fund for Education) με μια εθελοντική προσπάθεια για την επικοινωνία μεταξύ παιδιών από όλο τον κόσμο, παρέχει τη δυνατότητα πραγματοποίησης ενός επιτεύγματος που, ακόμα και πριν από μερικά χρόνια, θα φάνταζε εξωπραγματικό.
Αυτού του είδους οι πρωτοβουλίες αποτελούν άλλο ένα ισχυρό παράδειγμα μιας βασικής αλήθειας της εποχής μας: η απόλυτη φτώχεια, ο αναλφαβητισμός, και ο θάνατος από ασθένειες που μπορούν να προληφθούν θεωρούνται αναχρονιστικές μάστιγες όταν υπάρχουν τεχνολογίες και παγκόσμια θέληση για την εξάλειψή τους.
Copyright Project Syndicate 2010

Δεν υπάρχουν σχόλια: